Mindfulness bliver udforsket videnskabeligt fra alle ledder og kanter i dag: Medicinsk, neurologisk, psykologisk og filosofisk. Det viser, at det virker. Så langt, så godt.

 

Men selvom du har skrevet en ph.d. i mindfulness, er det ingen garanti for, at du har nogen som helst fornemmelse af, hvordan det opleves at være til stede med mindfulness. Det er nemlig ikke en mental disciplin.

 

Det er der mange, der glemmer. Eller vælger at se bort fra.

 

Jeg har testet hver eneste lille mindfulness-teknik på mig selv. Og på de mange kursister, der er kommet på kurser gennem 10 år.

 

Sideløbende i min ”Life Coaching”-praksis har jeg arbejdet med mennesker, der var både syge, nedtrykte, bekymrede og stressede. Og nogle gange det hele på én og samme tid.

 

Fokus har imidlertid været bredere end det. For jeg har nemlig altid haft en særlig interesse

for mennesker, der var lykkelige – på trods af ganske vanskelige livsomstændigheder.

 

Jeg har også researchet på tingene.

 

Overraskende nok kan formlen for lykke koges ned til ganske enkle forskelle i den måde, hvorpå forskellige mennesker forholder sig indre oplevelser.

 

Overdreven involvering i tanker fortiden giver kronisk nedtrykthed. Overdreven involvering i tanker om fortiden og fremtiden giver angst eller kronisk nedtrykthed.

 

Intensiv træning af evnen til ”slip af tanker om fortid og fremtid” giver grobund for en sund forankring i kroppen – og nuet. Resultatet er en fornemmelse af lethed, glæde – og smil på læben.