Vi har alle udviklet en eller anden form for koncentration og bevidsthed. Blot det at være i stand til at læse en dette blogindlæg og leve vores ofte komplicerede liv kræver bevidsthed og koncentration.

 

Evnen til at fokusere og fordybe sin koncentration er en nødvendighed for den, der ikke ønsker at lade sig fange af negative tanker og følelser. Du behøver ikke at sidde i lotus stilling imens!

 

Du forstærker du disse kvaliteter gennem systematisk træning.

 

For at udvikle koncentration vælger vi i den simple mindfulness meditation et enkelt objekt – det primære objekt – for vores opmærksomhed.

 

Det er dette objekt, som du hele tiden ”minder” opmærksomheden om at

vende tilbage til og forblive ved. Igen og igen og igen. Det kan være åndedrættet, eller den simple fornemmelse af ”liv” i kroppen.

 

Det er ligeså simpelt, som det lyder. Men det kræver tålmodighed, vedholdenhed og fokus. Den vigtigste forskel på forskellige meditationsteknikker – kristen bøn, TM, visualisering – er arten af det primære objekt, som anvendes til udvikling af koncentration.

 

Det vil sige, at du mediterer, så snart du vælger et primært ”objekt” og fokuserer på dét. Uanset om det er et bestemt ord, et indre billede, et lys, en fysisk bevægelse eller en sansning i kroppen.

 

I mindfulness meditation kan opmærksomheden rettes mod flere forskellige punkter, men ét ad gangen.